اخبار و مقالات

مهم ترین آثار و فواید کتاب‌ خوانی

فواید کتابخوانی

مهم ترین آثار و فواید کتابخوانی

فواید کتابخوانی و اثرات شگفت انگیز آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان، قابل انکار نیست؛ ایجاد فرهنگ کتاب‌ خوانی همیشه دغدغه‌ ای مهم و چالش‌ برانگیز در جامعه ما بوده است، عوامل متعددی همچون گسترش فناوری و استفاده از فضای مجازی یا مشکلات اقتصادی و گران شدن کاغذ باعث عدم پیشرفت کشور در این زمینه بوده‌اند، در این راستا توجه به نکات مثبت، آثار و فواید کتابخوانی و هدف‌ گذاری فرهنگی در حوزه گسترش ارزش آن ها در جامعه میتواند مؤثر باشد، در این مطلب به گوشه‌ ای از این آثار مهم اشاره خواهد کرد.

آثار کتاب‌ خوانی در توسعه فردی

تکامل و رشد انسان در طول زندگی به‌وسیله رویارویی او با چالش‌ها، مسائل و تجربیات گوناگون به وقوع می پیوندد. مطالعه کتاب می‌ تواند تجربیات و روش برخورد صحیح با چالش‌های زندگی را بدون هزینه و به‌ راحتی در اختیار ما قرار دهد. اثر کتاب بر روی روان انسان مساله‌ای غیر‌قابل انکار است؛ در ادامه به بررسی بعضی از فواید کتابخوانی در توسعة فردی می‌پردازیم.

1. فواید کتابخوانی در افزایش تمرکز

بر اساس نتایج پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در مورد فواید کتابخوانی بوسیله اندیشمندان، می‌توان تصریح کرد که افراد علاقه‌مند به خواندن کتاب، در مقایسه با دیگران، دارای تمرکز و دقت بیشتری در انجام کارها هستند. آنها می‌دانند که در زمان مطالعه، نمی‌توانند به طور هم‌زمان به کارهای دیگری پرداخته و به همین دلیل، در طول مدت زمان طولانی، قادر به بهره‌برداری از توانایی‌های بالاتر تمرکز و دقت هستند.

2. افزایش قدرت نوشتن

یکی دیگر از فواید کتابخوانی این است که، فرد کتاب‌ خوان به‌ واسطه مطالعه متون ساختارمند و انواع سبک های نویسندگی، به‌ مرور با نحوه نوشتن صحیح آشنا شده و خود نیز در امر نویسندگی توانمند‌ تر می‌ شود. کسانی که قصد نوشتن در مورد موضوعی را دارد. اگر به میزان کافی در مورد آن مطالعه داشته باشد، حتماً مطلب نهایی او از ارزش و کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. مطالعه کتاب، آثار فوق‌ العاده‌ ای بر روی خواننده داشته و یکی از نتایج ارزشمند آن، تبدیل‌ شدن افراد کتابخوان به یک نویسنده خوب خواهد بود.

فواید کتابخوانی

3. پرسشگر و نقاد نمودن ذهن خواننده

کسانی که از طریق مطالعه انواع کتاب با دیدگاه‌ها و جوانب مختلف یک موضوع آشنا می‌شود، به‌ مرور از قدرت تجزیه، تحلیل و پرسشگری بهره‌ مند خواهد شد. و در صورت استمرار این مطالعات، خود نیز میتواند صاحب‌ نظر شود؛ چنین افرادی در مواجه با اطلاعات جدید نه به‌ راحتی آن را رد کرده و نه می‌ پذیرد، این قابلیت باعث می‌ شود که فرد اهل مطالعه در تصمیمات و انتخاب‌ های خود بهتر عمل نماید.

4. خواندن کتاب یک سرگرمی کم‌ هزینه و مفید

کتاب‌ های داستانی و افسانه‌ای برای خوانندگان خود یک تفریح مهیج و مفید هستند. که فرد خواننده می‌ تواند آن را در هر جایی با خود همراه داشته باشد. و ضمناً این تفریح سالم در مقایسه با دیگر تفریحات هم کم‌ هزینه‌ تر است و هم امکانات و شرایط کم تری را نیاز دارند. نکته قابل‌ توجه در این تفریح ارزشمند این می باشد که علاوه بر سرگرمی، باعث می‌ شود. که فرد کتابخوانی اطلاعات ارزشمندی را بیاموزد. خیلی از افراد در حین مطالعه با شخصیت‌ های داستان همزادپنداری می‌ کنند. و این مسئله باعث می‌شود که قدرت تصویرسازی آنها نیز تقویت شود.

5. کسب تجربه و عبرت گرفتن از سرگذشت دیگران

بسیاری از افراد برای موفقیت در زندگی باید چالش‌ها و رخدادهای بسیاری را تجربه نموده و از آنها درس بگیرند اما افراد کتاب‌خوان با مطالعه سرنوشت گذشتگان می‌توانند به‌راحتی کسب تجربه نموده و از آموخته‌های آنها در زندگی خود استفاده نمایند. مطالعه تاریخ و زندگینامه حامل پیام‌ها، آموزه‌ها و درس‌های بسیاری برای خوانندگان این نوع کتاب‌ها است.

6. مزیت کتاب در مقایسه با فیلم

در هنگام فیلم دیدن بیننده به طور مداوم با لحظه‌های مختلف روبرو می‌شود که در قالب تصاویر و پیام‌ به او منتقل می‌شوند و در نتیجه بیشتر از آنکه به تفکر و تعمق در پیام‌های دریافتی خود بپردازد صرفاً به دریافت آنها مشغول است اما کتاب این فرصت را به‌خوبی در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد تا با تفکر در خصوص مطالب دریافتی بهره بسیاری از آن ببرد. در زمان مطالعه کتاب، این شما هستید که داستان در حال خواندن را کارگردانی می‌کنید اما هنگام تماشای فیلم، شما صرفاً دریافت‌کنندة نتیجه کارگردانی دیگران هستید.

7. افزایش اعتماد به‌ نفس و حضور مؤثرتر در جامعه به کمک کتاب

افراد کتاب‌خوان به علت کسب اطلاعات و آموزه‌های هدفمند، مطالب جدید بسیاری را یاد می‌گیرند که می‌توانند در هنگام گفتگو و حضور اجتماعی خود از آنها استفاده کنند. و اصطلاحاً حرفی برای گفتن داشته باشند؛ امروزه گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث شده است، تا افراد فرصت مطالعه کمتری داشته باشند.

فواید کتابخوانی

فواید کتابخوانی در توسعه اجتماعی

بین پیشرفت فرهنگ، اقتصاد، سیاست و هرآنچه یک جامعة با آن روبرو است با سطح مطالعه و علاقه‌مندی افراد آن به کتاب، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد؛ بسیاری از جوامع فرهیخته و توسعه‌یافته، به دلیل افزایش سطح مطالعات افراد جامعه، موفقیت‌های بی‌شماری را کسب نموده‌اند، در ادامه به بعضی از نتایج کتابخوانی در توسعه اجتماعی می‌ پردازیم:

1. افزایش سطح آگاهی اجتماعی

برای ساختن یک جامعه پیشرفته، افراد باید از قدرت تصمیم‌ گیری بالایی برخوردار باشند. آن‌ ها باید در زمان رخدادهای مختلف واکنش‌ های صحیحی از خود نشان دهند. برای رسیدن به این آرامش و قدرت تصمیم‌ گیری، افزایش سطح کتابخوانی در میان افراد جامعه ضروری است. به طور خلاصه، تنها از یک جامعه آگاه می‌ توان انتظار پیشرفت را داشت.

2. کسب قدرت از طریق علم

آنچه یک جامعه را قدرت می دهد علم است و در آموزه‌ های دینی ما نیز این مسئله به‌ خوبی عنوان شده، که علم سلطان است. جامعه‌ ای که برای یادگیری ارزش قائل بوده و افراد آن به طور مداوم در پی کسب علم ‌باشند، یک جامعه پر قدرت و اثرگذار در دنیا خواهد بود.

3. کسب موفقیت به‌ صورت جمعی

بر اساس نتایج تحقیقات جامعه شناسان، موفقیت افراد کتابخوان نسبت به دیگران بیشتر است. افرادی که کتاب می‌ خوانند، عموماً ارزش بیشتری برای زمان خود قائل هستند. و از طریق خواندن کتاب‌ ها به رشد و توسعه فردی می‌ پردازند. علاوه بر این، آنها در مقایسه با افرادی که کمتر کتاب می‌خوانند، عمر کمتری را اتلاف می‌کنند.

جامعه‌ای که اعضای بیشتری از آن اهل کتاب هستند، به دستاوردهای بزرگتری دست می‌یابد. این افراد با هدفمندی و بهره‌وری بیشتری به اهداف خود پیش می‌روند و زمان و هزینه‌های کمتری را مصرف می‌کنند. این سبب می‌شود تا به سرعت‌تر به موفقیت‌های جمعی دست یابند.

به طور کلی، خواندن کتاب‌ها و جستجوی دانش از طریق آنها می‌تواند به رشد فردی و توسعه جامعه کمک کند. بدین ترتیب، تشویق مردم به خواندن و ایجاد فضایی مساعد برای دسترسی به کتاب‌ها و منابع علمی می‌تواند در ساختن جامعه‌ای پویا و موفق مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *