اخبار و مقالات

بهترین زمان مطالعه

بهترین زمان مطالعه

چه زمانی بهترین وقت مطالعه است؟

اگر به یادگیری علاقه دارید و از مطالعه لذت می برید، تبریک می‌ گوییم! کتاب می تواند بهترین دوست شما باشد، دوستی که ایده‌ های خلاقانه را در اختیارتان قرار می‌ دهد و همواره آماده پاسخگویی به شماست. اگر می‌ خواهید شروع به خواندن و مطالعه کنید اما نمی‌ دانید بهترین زمان برای شما کیست، با ما همراه باشید.

برای ایجاد بهترین زمان مطالعه، صبر و تمرین ضروری است. برای برخی افراد، صبح زمان مناسبی برای مطالعه است، در حالی که برای دیگران، تمرکز شب هنگام بیشتر است. این یک موضوع جذاب و قابل بحث می باشد که هر فرد پاسخ خود را دارد و هر پاسخ، مزایا و محدودیت‌ های خاص خود را دارد.

علم چه می گوید؟

با توجه به علم “زمان‌بندی خوب” یا کرونوبیولوژی، مشخص می باشد که اوج عملکرد یادگیری ما توسط ساعت بیولوژیکی ما که در دوران نوجوانی و جوانی در مغزمان شکل گرفته است، تعیین می‌ گردد. این ساعت بیولوژیکی درونی به ما کمک می‌ نماید. تا زمان مناسب بهترین روش برای تعیین زمان مطالعه مناسب برای خود، آزمون و خطا است. شما می‌ توانید روند زمان بیداری و خواب خود را به مدت چند هفته نگه دارید. و در این مدت تلاش کنید تا در طول روزها به مطالعه بپردازید و سپس نتایج را بررسی کنید. در طول این دوره، توجه کنید که در کدام زمان‌ ها احساس بیشتری از بیداری، انرژی و تمرکز دارید. اگر صبح‌ ها بیداری و تمرکز بیشتری دارید، زمان صبح را برای مطالعه اختصاص دهید. در غیر این صورت، ممکن است بتوانید با شب‌ ها مطالعه کنید.

تعیین زمان مطالعه

در نظر داشته باشید که نیازهای شخصی و محدودیت‌ های زمانی دیگری نیز در تعیین زمان مطالعه مؤثر هستند. ممکن است برنامه‌ی کاری، تعهدات خانوادگی یا سایر فاکتورها محدودیت‌ های زمانی در اختیار شما قرار دهند. در این صورت، باید برنامه مطالعه‌ ی خود را با محدودیت‌ های زمانی خود هماهنگ کنید. علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که مهمتر از زمان مطالعه، کیفیت مطالعه و تمرکز شماست. حتی اگر برنامه‌ی مطالعه‌ی مناسب را در نظر بگیرید، اگر تمرکز نداشته باشید و مطالعه‌ی عمیق را انجام ندهید، نتایج بهتری نخواهید داشت. بنابراین، تلاش کنید تا در زمانی که برای مطالعه انتخاب می‌ کنید، از تمام تمرکز خود برخوردار شوید.

در نهایت، مهمترین نکته این است که پیشروی کنید. اگر زمانی را برای مطالعه انتخاب کردید و متوجه شدید که بهترین زمان برای شما نیست، مشکلی نیست. تلاش کنید الگوهای خود را تغییر داده و تا زمانی که متوجه بهترین زمان برای مطالعه خود نشوید، ادامه دهید. با تجربه و شناخت بهتر از خودتان، می‌توانید بهترین زمان را برای مطالعه‌ی خود پیدا کنید.

بهترین زمان مطالعه

مطالعه در صبح‌

 

اکثر مردم بیشتر باور دارند که صبح، بهترین زمان برای مطالعه است. آن‌ ها این نظر را دارند زیرا بعد از یک خواب کافی و آرام در شب، همچنین سپری کردن صبحانه‌ ای تازه و لذیذ، مغز ما در حالت بیدار و فعال‌ترین خود قرار دارد که برای یادگیری بسیار مناسب است. همچنین، نور طبیعی از پنجره که به اتاق نفوذ می‌کند، برای چشمان ما مفید است و ما را بیدار نگه می‌دارد. بنابراین، صبح به طور کلی به ما توانایی بهتری برای یادآوری اطلاعات می‌دهد. این زمان برای باز کردن کتاب درسی جدید و یادگیری نظریات جدید یا حتی مرور یادداشت‌های سخنرانی روز قبل بسیار مناسب است.

 

مطالعه در بعداز ظهر

بعد از ظهر، مغز دانش‌ آموزان در ادغام اطلاعات جدید با آنچه که آنها می‌ دانند مهارت دارد. در این زمان از روز، دانش‌ آموزان قادر به ایجاد ارتباط و معنادار کردن اطلاعاتی هستند که آموخته‌ اند.

صبح‌ ها و ظهرها برای بسیاری از افراد، بهترین زمان برای مطالعه است. زیرا اگر در حین مطالعه سوالی پیش آید، همیشه می‌ توانید با همسالان یا معلمان خود تماس بگیرید تا سوالات مبهم را شفاف‌ سازی کنید. و به جواب سوالات خود برسید. این زمان فعالیت بیشتری دارد و بسیاری از افراد برای کسب اطلاعات بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌ کنند.

مطالعه در شب

بعضی از دانش‌آموزان، انرژی بیشتری در اواخر روز دارند. از این رو، زمان شب بهترین زمان برای مطالعه برای آنها است. تحصیل در این زمان، همچنین به بهبود تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند زیرا حواس پرتی کمتری وجود دارد و با رفتن همه افراد به رختخواب، قطعاً آرامش و سکوت وجود دارد. همچنین گفته می‌شود که خوابیدن بعد از مطالعه باعث تلفیق اطلاعات و بهبود یادآوری می‌شود. با این حال، یک نکته قابل ذکر است، مطمئن شوید که به طور متوسط ۸ تا ۹ ساعت در شب می‌خوابید.

جالب توجه است که برخی تحقیقات نشان داده است مطالعه در زمانی که شما خسته‌تر هستید می‌ تواند به مغز شما کمک کند تا مهارت‌ های جدیدی مانند صحبت کردن به یک زبان خارجی را حفظ کند. این پدیده حتی یک اسم دارد: یادگیری درخواب. زیرا در طول خواب، با موج آهسته، روند تثبیت حافظه بهترین کار خود را انجام می‌ دهد و مغز شما می‌ تواند ترمیم و دوباره فعال سازی مورد نیاز خود را در زمان استراحت دریافت کند. بنابراین، مطالعه قبل از خواب می‌تواند به مغز شما کمک کند حتی در حین خوابیدن چیزهای جدیدی را یاد بگیرد.

به علاوه، یادگیری در خواب نه تنها به تثبیت حافظه کمک می‌کند، بلکه به ترکیب اطلاعات و ایده‌ های جدید نیز کمک می‌ کند. طبق تحقیقات علمی، مغز در حالت خواب با استفاده از فرآیندهای غیر معمول، اطلاعات را با هم ترکیب می‌ کند و ارتباط‌های جدیدی بین مفاهیم قبلی برقرار می‌ کند. این به شما امکان می‌ دهد تا در خواب به مسائل پیچیده فکر کرده و راه‌حل‌ های خلاقانه‌ تری برای آنها پیدا کنید. بنابراین، اگر شما یکی از آن افرادی هستید که در اواخر روز انرژی بیشتری دارند و تمایل دارید که تمرکز و خلاقیت خود را در مطالعه به حداکثر برسانید، وقت شب برای شما مناسب است. همچنین، با خوابیدن بعد از مطالعه، می‌توانید به طور همزمان یادگیری را ادامه دهید و ذهن خود را برای تثبیت و استفاده بهتر از اطلاعات آماده کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که خوابیدن کافی و به موقع نیز برای سلامتی عمومی و عملکرد بهتر مغز بسیار مهم است. پس حتماً به خواب کافی توجه نمایید و در مطالعه خود در زمان مناسب و با ترکیب آن با خواب، به بهترین نتایج برسید.

بهترین زمان مطالعه

اگر بهترین زمان مطالعه برای شما شب ها است نکات زیر را فراموش نکنید:

  • برنامه مشخصی را رعایت کنید. این گزینه بهتری نسبت به مطالعه پراکنده است.
  • در طول روز استراحت کنید.. ذهن شما باید به خوبی استراحت کند تا بتوانید اطلاعات را به طور موثر حفظ کنید. مراقب باشید که از نیاز خود به خواب غافل نشوید و در طول روز آن را برآورده کنید.
  • از داشتن نور مناسب مطمئن شوید. شما باید راحت درس بخوانید تا وقتی هوا تاریک می شود به چشمانتان آسیب نرسد.
  • یک جدول زمانی مشخص ایجاد کنید. مطالعه در شب می تواند باعث شود که شما به راحتی وقت خود را هدر دهید. به همین دلیل است که شما باید جدول زمانی مشخصی تنظیم کنید و با کوشش تمام، از جمله زمان استراحت خود نیز پیروی کنید. ممکن است تماشای تلویزیون یا گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی وسوسه انگیز باشد، اما از حواس پرتی دوری کنید. طبق برنامه، خود را بر روی مطالعه متمرکز کنید.
  • به موسیقی گوش دهید این باعث افزایش سطح خلاقیت شما می شود که هنگام شب بارزتر می شود. آیا می‌دانید هنرمندان از کار شبانه لذت می‌برند؟ این عمدتا به این دلیل است که تمایلات خلاقانه آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر می‌توانید، هنگام مطالعه به موسیقی انگیزشی و الهام‌بخش یا هر ژانری که ترجیح می‌دهید گوش دهید.

چطور بهترین زمان مطالعه خود را پیدا کنید

با توجه به مطالب فوق، زمان‌بندی‌های مختلف برای دانشجویان مختلف کارآمد است. با در نظر گرفتن عوامل زیر، می‌توانید بهترین زمان مطالعه را برای خود در طول شبانه‌روز پیدا کنید. اولا، باید بررسی کنید که در کدام زمان‌ها بیشترین هوشیاری را دارید. برای افراد مختلف، کیفیت و توانایی‌های ذهنی در ساعات مختلف روز ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، صبح‌ها ممکن است بتوانید تصاویر و تصویرسازی را بهتر به خاطر بسپارید، اما توانایی تفکر انتقادی شما در بعدازظهر به اوج خود می‌رسد.

دوما، اگر زمان‌هایی از شبانه‌روز که به حواس‌پرتی مستعد هستید (مانند زمان شام)، برنامه مطالعه را مختل کنند، بهتر است زمان دیگری برای مطالعه و یادگیری انتخاب کنید. سوما، اطمینان حاصل کنید که زمانی را انتخاب کرده‌اید که می‌توانید به طور پیوسته به آن پایبند باشید. حداقل برای چند روز در هفته، در ساعت‌های مشخصی مطالعه کنید، زیرا ثبات به شما کمک می‌کند تا به تنظیم روزانه برای مطالعه عادت کنید و کیفیت زمان مطالعه را بهبود بخشید.

بهترین زمان مطالعه

دقیقا همانند سبک یادگیری منحصر به فرد هر دانش آموز، دانش آموزان مختلف نیز ممکن است در ساعات مختلف روز بهتر یاد بگیرند. ولی اگر هر روز در یک ساعت مطالعه کنید، ذهن و بدن خود را به مرور زمان و به زودی مشروط می کنید، جهت مطالعه در بهترین چارچوب ذهنی خود خواهید بود. پس از دانستن اینکه چه چیزی برای خودتان بهتر است ، می توانید روند مطالعه خود را به طور موثرتر و کارآمدتری آغاز کنید.

نکاتی در ارتباط با بهترین زمان مطالعه و کیفیت یادگیری

  • با یک چرت کوتاه در بعد از ظهر ممکن است نه فقط چیزهای یاد گرفته شده را در حافظه خود ذخیره نمایید بلکه انرژی شما را نیز بازیابی می‌ نماید و سهم بسزایی در یادگیری ایجاد می نماید.
  • اگر قرار است برای یک امتحان سخت، ساعت های طولانی از روز را مطالعه نمایید، دقایق کوتاهی در زمان مطالعه را به فعالیت هایی مانند گوش کردن به موسیقی دلخواه، یک پیاده روی چند دقیقه ای، خوردن یک اسنک خوشمزه اختصاص دهید، این کارها می تواند مغز شما را دوباره شارژ نماید.
  • تا حالا دقت داشته اید که ممکن است یک موضوع خاص در ذهن شما نشسته باشد و سوالات زیادی در ارتباط با آن داشته باشید و بسیار مشتاق برای رسیدن به جواب ها باشید. اشتیاق شما میتواند هر زمانی را به بهترین زمان مطالعه تبدیل نماید.
  • مطالعات نشان داده اند میان ساعت ۴ تا ۷ صبح، یادگیری به حداقل میرسد. این زمان را از برنامه زمانی خود برای مطالعه حذف نمایید.
  • از کاربران محترم سایت که این پست را با دقت مطالعه نموده اند خواهشمند است نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با این موضوع در زیر این پست برای ما ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *