اخبار و مقالات

معرفی انواع جلد کتاب

انواع جلد کتاب

معرفی انواع جلد کتاب

انواع جلد کتاب، ممکن است بارها پیش آمده باشد که وقتی از جلوی یک کتابفروشی عبور می‌ کنیم. چیزی در ویترین مغازه توجه ما را به خود جلب نماید. و ما با دقت آن را مشاهده نماییم. هر روز از آن خیابان و از جلوی کتابفروشی عبور می‌ کردیم، اما امروز ویترین مغازه تغییر کرده است و با سایر روزها کمی متفاوت است. بدون شک، بخشی که در نگاه اول جذاب‌ ترین و پرکشش‌ ترین قسمت یک کتاب است، جلد آن است. در ادامه، انواع رایج جلد کتاب را با هم بررسی می‌ کنیم.

از نظر جنس و میزان سختی، جلد کتاب به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌ شود:

  • جلد نرم
  • جلد سخت

جلد نرم

کتاب های با جلد نرم به نسبت کتاب‌های با جلد سخت تعدد و فراوانی بیشتری دارند و به عبارت بهتر رایج تر هستند جلد های نرم خودشان به دو دسته تقسیم می شوند. که باز هم دسته جلد های شومیز به نسبت جلد های  کاغذی رایج تر هستند.

جلد های شومیز نیز به خاطر استفاده از انواع لایه های سلفون می ‌توانند ظاهری براق، مات و یا ترکیبی از مات خط و براق و به اصطلاح رایج uv را به نمایش بگذارند. به طور کلی استفاده از جلدهای نرم به علت داشتن هزینه کمتر و قابلیت چاپ رنگی روی آن از طرف ناشر و به تبع آن از طرف خریداران کتاب هم بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. در کتاب های درسی و دانشگاهی عموما از این نوع جلد استفاده می شود. از معایب این نوع جلد هم می شود به کم بودن مقاومت آن در برابر فشار و همچنین در در برابر پاشش آب و مایعات اشاره کرد.

جلد سخت

یکی دیگر از انواع جلد کتاب، جلد سخت است. شاید در ابتدا با دیدن این نوع جلدها، حسی شبیه به تخته‌ های سه لایه یا چوب در ذهنمان به وجود آید. اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است که در این بخش به آن می‌ پردازیم. در واقع، این نوع جلدها از ترکیبی از دو تکه مقوای محکم با گرماژ بالا و یک پوشش رویی ساخته می‌ شوند. که با استفاده از چسب بر روی مقواها چسبانده می‌ شود. این ترکیب محکم بر اساس جنس پوشش رویی به چهار دسته تقسیم می‌ گردد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌ پردازیم، با توجه به میزان استفاده و خرید آن‌ها در بازار.

معرفی انواع جلد کتاب

 

پوشش شومیز سلفون دار

یکی از انواع کتاب پوشش شومیز سلفون دار است. این پوشش جذاب در واقع همان شومیز سلفون دار هست که در جلد های نرم از آن نام بردیم با این تفاوت که توسط چسب مخصوص صحافی به روی دو قطعه مقوای با گرماژ بالا مجلد شده است همانطور که در بخش جلد نرم گفتیم این نوع جلد بسته به سلیقه و سفارش ناشر با سلفون مات براق یا UV چاپ می ‌شود.

پوشش گالینگور

گالینگور در اصل از یک لایه کاغذ در بخش زیرین و یک لایه پلاستیک خیلی نازک اما محکم با قابلیت تحمل بالا در برابر کشش و پارگی در بخش رویی تشکیل شده است که این پوشش خاص را هم به روشی که در صحافی همه جلد های سخت استفاده می شود توسط چسب مخصوص به مقوای محکم چسبیده می‌شود شایان ذکر است که چاپ روی این نوع از جلد به صورت سرد و گرم انجام می ‌شود که در بخش انواع صحافی به بررسی آن می پردازیم.

قبل از رفتن به سراغ انواع بعدی پوشش ها بیان این نکته خالی از لطف نیست که از دو نوع جلد گفته شده بیشتر در چاپ کتابهای مذهبی و آیینی مثل قرآن کریم نهج البلاغه مفاتیح الجنان و … استفاده می‌شود.

پوشش چرمی

این نوع پوشش، همانطور که از نامش  مشخص است، از یک لایه چرم مصنوعی نازک و بعضی اوقات یک لایه ابر خیلی نازک در زیر آن تشکیل شده است. ساختار این نوع جلد نیز مشابه دو نوع قبلی است، به این صورت که با استفاده از چسب صحافی بر روی مقوای سخت قرار می‌گیرد. برخی اوقات در حاشیه‌ های دور جلد، دوخت با کوک درشت و یا استفاده از یراق فلزی در گوشه‌ها قابل مشاهده است. این نوع جلد اغلب برای سررسیدها و تقویم‌ها استفاده می‌شود.

پوشش پارچه ای، انواع جلد کتاب

این نوع پوشش هم در خور نام خود، عموما از جنس پارچه چلوار می باشد که البته در حال حاضر از این پوشش استفاده چشمگیری نمی‌ شود و تقریباً در حال منسوخ شدن است و در کتب خطی قدیمی بیشتر به چشم می‌خورد و به نظر می رسد مقاومت کمتر این نوع جلد در برابر پاشش آب و رطوبت یکی از دلایل عدم اقبال به این نوع جلد می باشد.

در کل می‌ توان گفت استفاده از جلد های سخت در کتاب‌ های با عمر خوانش بالاتر به علت مقاومت بالا انجام می‌ گیرد. البته لازم به ذکر است که هر کتابی که جلد آن سخت نیست، به معنای قطعی عمر خوانش پایین‌ تری ندارد. جلدهای سخت به دلیل وزن بالا، مواد اولیه گران قیمت و هزینه ساخت بالاتر نسبت به جلدهای نرم، با استقبال کمتری روبرو هستند. به عبارت دیگر، جلدهای نرم معمولاً مقرون به صرفه‌تر هستند.

همچنین، وجود یک نوع خاص از جلدهای سخت نیز وجود دارد که فقط در آثار فاخر و کتاب‌های نفیس استفاده می‌شود. این نوع خاص از جلد، شامل یک جلد سخت (یکی از انواع ۴ پوشش) و یک قاب محافظ بسیار محکم و زیبا است. به این نوع از جلدها عموماً جلدهای نفیس گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *