اخبار و مقالات

معرفی کتاب آدم خواران

معرفی کتاب آدم خواران

معرفی کتاب آدم خواران

معرفی کتاب آدم خواران داستانی پرکشش و تکان دهنده‌ است که براساس رویدادی شرم‌ آور اما واقعی در تاریخ فرانسه نوشته شده. ژان تولی در این رمان نشان می‌دهد که چطور مردم عادی می‌توانند به یک جمع غیرمنطقی و خونخوار تبدیل شوند.

معرفی  نویسنده کتاب آدم خواران

Jean Teulé (زادهٔ ۱۹۵۳) یک نویسنده و فیلمنامه‌ نویس فرانسوی است. وی همچنین در زمینه کاریکاتور و ساخت فیلم فعالیت می‌ نمایند. Jean Teulé یک نویسنده بی‌ حاشیه است و خودش می‌ گوید: “من دوست دارم در حباب خود زندگی کنم و فقط بنویسم.” او همچنین در زمینه ساخت فیلم نیز موفق عمل کرده است. به عنوان مثال، ژان تولی در ساخت فیلم‌ های زیر دست داشته است:

  • رنگین‌کمان برای رمبو (Rainbow pour Rimbaud)، نویسنده و کارگردان، ۱۹۹۶
  • رومی (Romaine)، بازیگر، ۱۹۹۷
  • پنهان (Caché)، بازیگر، ۲۰۰۵
  • محبوب (Darling)، برگرفته از رمان خودش، ۲۰۰۷

ژان تولی، نویسنده کتاب آدم خواران

در ادامه با چند کتاب‌ دیگر از این نویسنده آشنا می‌شوید:

  • ماری خونین
  • رنگین‌کمان برای رمبو
  • مغازۀ خود کشی
  • محبوب

خلاصه ای از کتاب آدمخواران

در سال ۱۸۷۰ در فرانسه، واقعه‌ ای تاریخی رخ داد که در کتاب “آدم خواران” بررسی می‌ شود. در آن زمان، ناپلئون سوم به عنوان پادشاه فرانسه حکومت می‌کرد. این وقتی بود که فرانسه با بحران‌ هایی مواجه شده بود و پروس (شرقی همسایه فرانسه) در اوج قدرت خود قرار داشت. بیسمارک، رهبر پروس، که به‌ تازگی مرزهای خود را گسترش داده بود، به جنگ با فرانسه رفت. در این جنگ نابرابر، فرانسه بدون نیروهای کافی توان مقابله، شکست خورد و امپراتوری آلمان شکل گرفت.

در زمانی که جنگ قدرتمند جهانی در جریان بود، یک فاجعه تراژیک در یک دهکده دورافتاده در جنوب غربی فرانسه رخ داد. مردم این دهکده، که جسم و روحیه آن‌ها به طور شدید تحت تأثیر وضعیت جنگ قرار گرفته بود، به یک کار بی رحمانه دست زدند. آدم‌خواری در آنجا غریزه‌ای نگهدارده نداشته و مردم به دست های خود اقدامات غیرانسانی انجام دادند.

سال‌ها بعد، نویسنده‌ای که پس از مدت‌ها درباره ی این رویداد علمی تحقیق کرده بود، به این دهکده مراجعه کرد و با مردم آن دیدار کرد. وی علاوه بر مطالعه اسناد تاریخی مربوطه، مصاحبه‌ای نیز با ساکنان این دهکده انجام داد.

در نهایت، با استفاده از هنرِ نویسندگی خود، ناپدید شده بitیی را به صورتی داستانی جذاب و شورانگیز به تصویر کشید. در این کتاب، ژان تولی با دقت توصیف میکند که چقدر این کار برای او دشوار است. در یک بخش از کتاب او اظهار نمی‌کند: “من برای نوشتن داستانم، فقط به گزارش‌های پلیس و دادگاه اکتفا نکردم، بلکه من شخصا به دهکده اوتفای رفتم و مردمان آنجا را به گونهای آزاردهنده مورد پرسش و استجواب قرار دادم. در حقیقت آنان را به گونه‌ای تهدیدکننده تهدید کرده بودم که اگر به دهکده بازمراجعه کنم، سرنوشت نفرینی را برای خودم فراخواهم خواند.”

تصویری از کتاب آدم خواران

با تلاشی کوچک می توان کتاب “آدم خواران” را به گونه ای تغییر داد که جذابیت آن به گونه ای بالا برود که خواننده احساس کند در لحظه رخ دادن فاجعه در آنجا حضور داشته است. یکی از ویژگی های برجسته این کتاب، نوع مفاهیم جدیدی است که به مخاطب معرفی می کند. در این کتاب، ژان تولی نوع جدیدی از “جمعیت” را به خواننده معرفی می کند. این مفهوم جدید، با اینکه قبول کردن آن دشوار است. واقعیت دارد و به خواننده فرصت می دهد تا به فکرافتاده و بیشتر درباره آن فکر کند. به همین دلیل است که کتاب به خطراتی که برای انسان وجود دارد، هشدار می دهد. این خطرات اغلب نادیده گرفته می شوند. مانند مرزهایی که نمی خواهیم بگذاریم فرو رویم، مرزی که تقلید از دیگران را در بر می گیرد، مرزی که از انسانیت فروتر می رویم و… .

ساختار کتاب آدم خواران

ژان تولی کتاب آدم خواران را به 20 فصل تقسیم‌ نموده است. عنوان هر فصل کلید واژه‌ ای می باشد از اتفاقاتی که در آن روایت می‌ شود، همانند محلی که قسمتی از داستان در آن رخ داده است. این نوع انتخاب خیلی هوشمندانه است. به این دلیل که در پایان کتاب، اگر مخاطب نگاهی به عنوان فصل‌ ها بیندازد، گویی کل کتاب را در یک فیلم غنی و کوتاه یک‌ دقیقه‌ای مرور نموده است. و اگر پیش از مطالعه کتاب فهرست آن را بخواند، می‌ تواند چشم‌ انداز مناسبی از روند داستان داشته باشد. در ادامه، عناوین فصل‌ های کتاب آدم خواران را می‌ خوانید:

  • مقدمه
  • عمارت برتانی
  • در راه جشن
  • ورود به اوتفای
  • حصارک سنگی
  • درخت گیلاس کهن‌ سال
  • دمِ خانه والی
  • دکان آهنگر
  • طویله
  • خیابان اصلی
  • قهوه‌خانه مونیه
  • بازار غلات
  • ارابه تاجر پشم دونزو
  • دلیجان مرسیه
  • فرغون
  • رودخانه خشک‌شده
  • روز بعد
  • محاکمه؛
  • رأی دادگاه
  • اعدام
  • مرداب‌های نیزون
  • مؤخره
  • پس‌گفتار مترجم
  • نام‌نامه
  • یادداشت‌ ها

آیا این کتاب برای شماست؟

من پیشنهاد می‌ کنم به دوستان و علاقه‌مندان به کتاب‌های ژان تولی کتاب “داستان‌دوستان” را بخوانند. این کتاب به علاقه‌مندان به داستان‌های جنایی مبتنی بر واقعیت توصیه می‌ شود. شما می‌ توانید همین الان برنامه خواندن این کتاب را در برنامه‌یتان قرار دهید. اگر شما علاقه‌مند به کتاب‌ های تاریخی هستید، به‌خصوص دربارهٔ تاریخ امپراتوری‌ های آلمان و فرانسه، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد. علاوه‌ بر این، این کتاب برای جوانانی که تازه از دوران نوجوانی عبور کرده‌ اند و به این ژانر علاقه دارند، هدیه‌ی مناسبی است.

معرفی بخش‌ هایی از کتاب آدم خواران

«دوست دارم طوری برقصم که انگار فردایی در کار نیست!» (ص۱۴ نسخه الکترونیکی)

«پشت محراب، مسیح بر روی صلیبش از حال رفته و موهای بلندش به پایین ریخته بود؛ گویی او را طوری آنجا گذاشته بودند که ببیند آن پایین انسان‌های وحشی در حال ارتکاب چه جنایتی هستند.» (ص۸۵ نسخه الکترونیکی)

«غریزه جمعی کشتارْ احساس مسئولیت را از بین برده بود. خون‌ریزی به نوجوانان و جوانان فرصتی می‌داد تا مردانگی‌شان را ثابت کنند و جایشان را در جامعه بین مردم باز کنند.» (ص۸۸ نسخه الکترونیکی)

«آنها دور آلن حلقه زدند و شروع کردند به خندیدن به او. دندان‌ های کثیفشان را به هم نشان می‌ دادند و سعی می‌کردند یکدیگر را تحت‌ تأثیر قرار دهند. خیلی‌هاشان طرف‌ دار ناپلئون سوم بودند. آ‌ن ها یقین داشتند که هیچ پروسی‌ ای نمی‌ تواند سرشان را شیره بمالد. درست فکر می‌کردند؛ فقط مشکل اینجا بود که آلن پروسی نبود.» (ص۱۱۲ نسخه الکترونیکی)

«مردم فهمیده بودند که کشتن یک انسان به راحتیِ برداشتِ محصول است.» (ص۱۲۳ نسخه الکترونیکی)

«چند نفر پرسیدند: “او کی بود؟” تمام بعدازظهر مشغول کشتن کسی بودند که حتی نمی‌دانستند کیست.» (ص۱۲۴ نسخه الکترونیکی)

«مفهوم جمعیت برای ما قدرت و همبستگی را به یاد می‌آورد؛ ولی در این کتاب با وارونه‌کردن این مفاهیم، چهره‌ای سیاه و خطرناک از جمعیت را می‌ بینیم.» (ص۱۷۱ نسخه الکترونیکی)

«اینکه انسان تا چه حد می‌تواند تندخو باشد و نابهنجار رفتار کند، از مسائلی است که وحشت به جانمان می‌ اندازد.» (ص۱۷۱ نسخه الکترونیکی)

درباره کتاب آدمخواران بیشتر بدانیم

در اواسط قرن نوزدهم، فرانسه درست برعکس همسایه‌ی شرقی‌اش پروس، دچار بحران‌ های شدیدی شده بود. در آن دوران پروس خیال فتح سرزمین‌های اطرافش را در سر می‌پروراند؛ چیزی که باعث شد تا در نهایت فرانسه و پروس در مقابل هم قرار گیرند و نبردی نابرابر را آغاز کنند.

معرفی کتاب آدم خواران داستان آدم‌خواران (Eat Him If You Like) مطابق با واقعه‌ ای هولناک در سال‌های جنگ میان فرانسه پروس نوشته شده است. و در دهکده‌ ای در جنوب غربی فرانسه رخ داده است. روایتی جذاب که ژان تولی (Jean Teule) به خوبی توانسته آن را به تصویر بکشد. قصه حکایتی هولناک از جنگی غیرقابل توصیف است. جنگی که شکست مفتضحانه‌ی ناپلئون سوم و فروپاشی پاریس را به دنبال داشت.

داستان این رمان از جایی آغاز می‌ شود که یک اشراف‌ زاده‌ ی وان برای گذراندن تعطیلات به روستا سفر می‌نماید. ولی با وجود آن که مردم دهکده به او و خانواده‌ اش علاقه زیادی دارند، به دلیل قحطی، گرسنگی، بی‌سوادی و اطلاعات ناکافی از وقایع رخ داده دچار توهم توطئه شده و اشراف‌زاده‌ را متهم به حمایت از پروسی‌ ها می‌ نمایند. در این داستان ژان تولی با مهارتی خارق‌ العاده توانسته مردمانی را به تصویر بکشد که گذشته را از یاد برده‌ اند و تنها می‌ خواهند خشم و حرص خود را نسبت به شرایط زندگی‌ شان بر سر متهم احتمالی خالی کنند.

حقیقتا این رمان را می‌ توان یک رئالیسم سیاه نفس‌ گیر دانست که در هر لحظه‌اش اتفاقاتی عجیب و غیر مترقبه رخ می‌ دهد. به صورتی که شما را در بهت و حیرت فرو می‌ برد. کل داستان این کتاب تنها روایت‌ گر چند ساعت از دورانی غیرقابل وصف است، عده‌ ای از مردم روستا در کنار هم قرار گرفتند. تا یکی از همسایگان خود را مورد ضرب و شتم قرار دهند، زجرکش و مثله کنند و در آخر بسوزانند، پسر جوانی که همه آن‌ ها بزرگ شدن و قد کشیدنش را دیده‌اند، اما به علت توهم بی‌ پایه و اساس توطئه، او را جاسوس پروسی می‌ دانند.

در این کتاب شما علاوه بر قدم گذاشتن در دل تاریخی مخوف، با تصویری تکان دهنده از واقعه‌ ای هولناک روبرو می‌ شوید. جامعه‌ ای که قحطی و شکست، خشن و بی‌ رحم‌ شان نموده و فقر و تنگدستی موجب شده تا ارزش‌ های انسانی را کنار بگذارند. اکثریتی که حقیقت را نمی‌ دانند و به دنبال آن هم نیستند. ولی پرسش بنیادی اکنون این است که به راستی همیشه حق با اکثریت است؟

معرفی نکوداشت‌ های کتاب آدم خواران

– به طرز فوق‌ العاده خوبی نوشته شده است، جذابیت خاصی برای علاقمندان به داستان‌ های رازآلود و دانشجویان تاریخ فرانسه قرن نوزدهم خواهد داشت. (Midwest Book)
– کتابی دلربا و بسیار خواندنی. (Kirkus Reviews)
– گزارش واضح توله از مردم عادی که به صورت غیرقابل توضیح به هیولا تبدیل شده‌ اند بسیار خواندنی است. (Publishers Weekly)

کتاب آدمخواران مناسب چه کسانی است؟

اگر به خواندن رمان‌ های تاریخی و ترسناک علاقه دارید، این کتاب برای شما لذت‌ بخش خواهد بود.

ژان تولی را بیشتر بشناسیم

او در 26 فوریه‌ی 1953 در فرانسه دیده به جهان گشود. ژان تولی در رشته‌ های گوناگونی از جمله کارگردانی، طراحی، فیلمنامه‌ نویسی و نویسندگی فعالیت داشته و تاکنون جوایز ادبی زیادی را از آن خود کرده است.

در بخشی از کتاب آدمخواران می‌ خوانیم

«چه روز قشنگی!»

مرد جوان کرکره‌ی پنجره‌ی اتاقش را باز کرد. پرده‌های ململ از دو سمت پنجره پرپر زد. اتاق او در طبقه‌ی‌ بالای یک عمارت قرن هفدهمی بود. چشمان جوان به منظره خیره ماند. گوشه‌ای از منطقه‌ی لیموزن انگار اشتباهی به پریگو چسبیده بود. در دشت تا افق گسترده‌ی پیش رویش درختان بلوط پراکنده بودند. پشت سرش، ساعت بالای بخاری هیزمی، رأس ساعت سیزده، یک بار به صدا درآمد.

«این چه وقت بیدار شدن است؟ ناسلامتی تازه معاون شهردار بوساک شده‌ای. موقعی که من شهردار بودم خیلی زودتر از این‌ها بلند می‌شدم.»

صدا از باغ بود: صدایی ژرف و پرطنین که از زیر یک درخت شاه بلوط کهن سال می‌آمد.

«داشتم وسایلم را جمع می‌کردم که به نیزون ببرم، پدر.»

مادر از زیر سایه‌ی درخت گفت «اَمِدی، سر‌به‌سر پسرمان نگذار. نگاهش کن، دست کم لباسش را پوشیده و حاضر شده.»

زن خودش را باد زد و ادامه داد «آلن جان! با این لباس‌های نو چه قدر قشنگ شده‌ای. راستی یادت نرود کلاه حصیریت را برداری. بیرون جهنم است.»

آلن کلاه حصیریش را از روی میز برداشت و پایین رفت. راه پله بوی تند واکس می‌داد. چکمه‌های چرم و نرمِ جلا خورده‌اش کنار پلکان بود. گل میخ کج پاشنه‌ی کفشش نشان از لنگیِ مختصر و راه رفتنی شل و ول می‌داد. فرشینه‌ای پوسیده و مندرس بر دیوارِ سرسرا آویخته بود. آلن لحظه‌ای رو به روی تابلو نقاشی‌ای ایستاد که تصویری از بازار و میدانِ روستایی خالی ‌از سکنه در آن نقش بسته بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌
1: عمارت برتانی
2: راه جشن
3: ورود به اوتفای
4: حصارک سنگی
5: درخت گیلاس کهنسال
6: دمِ خانه‌ی والی
7: دکان آهنگری
8: طو یله
9: خیابان اصلی
10: قهوه خانه‌ی مونیه
11: بازار غلات
12: ارابه‌ی تاجر پشم دونزو
13: دلیجانِ مرسیه
14: فرغون
15: رودخانه‌ی خشک شده
16: روز بعد
17: محاکمه
18: رای دادگاه
19: اعدام
20: مرداب‌های نیزون
مؤخره
پس گفتار مترجم
نام نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *