اخبار و مقالات

معرفی کتاب قوی سیاه

معرفی کتاب قوی سیاه

معرفی کتاب قوی سیاه

معرفی کتاب قوی سیاه، نسیم نیکلاس طالب یا نسیم نقولا طالب یک نویسنده لبنانی آمریکایی است. او همچنین یک تحلیل‌ گر ریسک، متخصص آمار و یک معامله‌گر سابق به حساب می‌ آید. کتاب قوی سیاه یکی از مهمترین آثار او به شمار می‌رود. نیکلاس طالب همچنین به عنوان یک مدرس مهندسی ریسک و همچنین سردبیر نشریه ریسک و تصمیم‌ گیری هم فعالیت می‌ کند. کتاب قوی سیاه در ایران توسط محمد ابراهیم محجوب ترجمه و در انتشارات آریانا قلم به چاپ رسیده است.

کتاب قوی سیاه

به نظر من، اتفاقات مهم در این جهان همچنان بر نظم و قاعده خاصی استوار نیستند و گاهی به صورت تصادفی رخ می‌دهند. اما این نیز بسته به مورد و ماهیت هر اتفاق می‌تواند متفاوت باشد. برخی تحولات ممکن است حاصل اتفاقات تصادفی باشند، اما می‌توانند نیز نتیجه برنامه‌ریزی و کوشش انسانی باشند.

مثالی که ذکر کردید، کشف آمریکا توسط کریستف کلمب، نمونه‌ای از تحول اتفاقی است که به صورت تصادفی رخ داده است. اما در موارد دیگر، تحولات ممکن است به دلیل برنامه‌ریزی، کشفیات علمی، پیشرفت فناوری و سایر عوامل اتفاق بیافتند.

درباره کتاب “قوی سیاه” نیز، این کتاب می‌تواند برای هر کسی مفید باشد و نکاتی را درباره مدیریت شرایط ناگهانی و تصمیم‌گیری در زمان‌های دشوار ارائه می‌دهد. از آنجایی که آینده قابل پیش‌بینی نیست، بهتر است که بتوانیم با استفاده از این نکات، به خوبی با تحولات زندگی مقابله کنیم و تصمیم‌های مناسبی را بگیریم.

در نتیجه، کتاب “قوی سیاه” به عنوان یک کتاب پرفروش در لیست نیویورک تایمز قرار گرفته است و می‌تواند برای همه افراد مفید باشد.

نمونه‌ هایی از قوی سیاه در زندگی ما

اما شاید تا همین جا این پرسش درون ذهنتان به وجود آمده باشد که اصلا به چه رویدادهایی قوی سیاه گفته می‌شود. رویدادها یا وقایع قوی سیاه به طور کلی ۳ ویژگی دارند:

  • غیرقابل پیش‌ بینی‌ هستند.
  • تاثیر بسیاری بر جهان می‌ گذارند.
  • و بعد از اتفاق افتادن آن‌ها، مردم شروع می‌کنند به حرف زدن درباره‌شان.

معرفی کتاب قوی سیاه، در طول زندگی همه ما با اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبرو شده‌ایم که تأثیر قابل توجهی داشته‌اند. یکی از این مثال‌ها کشف آمریکا است، اما این مورد تنها نمونه‌ای از این اتفاقات نیست. بسیاری از وقایع بزرگی که تأثیر قوی بر زندگی ما داشته‌اند، به صورت ناگهانی رخ داده‌اند. به عنوان مثال، حادثه حمله به برج‌های دوقلو در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یکی از این وقایع سیاه قوی است. این حادثه به طور کاملاً ناگهانی رخ داد و منجر به بروز مشکلاتی برای اقتصاد جهانی شد.

اما یک نمونه دیگر که شما هم احتمالاً حدس زدید، شیوع کووید-۱۹ است. شاید هیچ کسی توقع نداشت که با وجود پیشرفت‌های علم پزشکی، یک بیماری به این میزان جهان را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی، این بیماری تأثیر زیادی بر جهان و زندگی ما داشته است. از روش خرید تا رفتارهای ما، همه تغییر کرده‌اند. این نیز ویژگی دیگری از وقایع سیاه قوی است.

اما ویژگی سوم چیست؟ خب، غیرممکن است که تا به حال شایعاتی درباره خود کرونا یا حتی واکسن آن شنیده نباشید! برخی حتی اعتقاد دارند که خود بیماری از چین ساخته شده است تا به کمک آن، تسلط بیشتری بر جهان پیدا کنند. تمام این گمانه‌ زنی‌ ها و شایعات نشان‌دهنده ویژگی سوم وقایع سیاه قوی هستند.

بخش‌ هایی از معرفی کتاب قوی سیاه

وقتی برای کاری که هنوز انجام نداده‌ایم برنامه‌ریزی می‌کنیم و نقشه می‌کشیم، تلاش می‌ کنیم مزایا و دستاوردهای آن را به خود بزرگنمایی کنیم، حتی اگر شانس موفقیت در برنامه‌ ای که ریخته‌ ایم اندک باشد. این ایده قوی سیاه فیلسوف‌ های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده که بزرگانی همچون جان استوارت میل، عبارت “قوی سیاه” را برای توضیح اتفاقات و چیزهایی که قابل پیش‌بینی نیستند، به کار ببرند.

موضوع اتصال جهانی چیز جدیدی نیست و از مدت‌ ها قبل در مورد آن بحث می‌شده است. اختراع و پیشرفت صنعت چاپ، تلویزیون و اینترنت فقط سرعت وقوع آن را افزایش داده‌ اند. متأسفانه در بیشتر موارد، ما تأثیر نشانه‌ هایی که در سکوت وجود دارند را نادیده می‌گیریم، در حالی که با غلبه بر سوگیری‌های خود، می‌توانیم منافع زیادی در زندگی به دست آوریم.

علاقه و همچنین اراده ما به ساختن داستان‌های منطقی، باعث می‌شود که به دنبال دلیلی برای هر چیزی که می‌بینیم، باشیم. حتی به برآورده نشدن ارزیابی‌ های غلط خود، در پیش‌بینی اتفاقات آینده می‌پردازیم و در برخی موارد، حتی منابعی را برای مقابله با آن‌ها در نظر می‌گیریم.

بیشتر از همیشه، انتظار داریم که فناوری‌های اخیر در زمینه اینترنت، بلاکچین و پیشرفت‌های پزشکی آینده را به شکل عجیب و غریبی تغییر دهند. اما تقریباً همه ما فراموش کرده‌ایم که خود این پیشرفت‌ها تا چه اندازه غیر قابل پیش‌بینی بوده‌اند.

بنابراین، آگاهی از نحوه مدیریت و مقابله با بحران‌های آینده برای همه ما الزامی است. برنامه‌ ریزی برای یک دورهمی دوستانه یا یک پیک‌نیک، برای ما بسیار مفیدتر از حدس و گمان درباره آینده است. شکار یک قوی سیاه، علاوه بر نیاز به نیروی بدنی بالا، به قدرت تفکر زیادی هم نیاز دارد.

معرفی خلاصه کتاب قوی سیاه

  • به جای پیش‌بینی آینده، به زمان حال توجه کنید.
  • رویدادهای قوی سیاه در عین حال که غیر قابل پیشبینی هستند، تاثیر بزرگی هم بر ما می‌گذارند. اما رفته رفته یاد می‌گیریم که چگونه منتظرشان باشیم.
  • قبول داشته باشید یا نه، ما در یک دنیای افراطی زندگی می‌کنیم. جایی که پر است از استثناهای غیر قابل پیش‌بینی.
  • ما بیش از حد درباره چیزهایی که می‌دانیم بزرگنمایی می‌کنیم. در حالی که چشمانمان را کاملا به روی آنچه نمی‌دانیم بسته‌ایم.
  • مردم برای دلیل اتفاق افتادن رویدادهای قوی سیاه داستان‌هایی سر هم می‌کنند تا غیرقابل پیش‌بینی بودن آن‌ها را پنهان کنند.
  • ما نگران اتفاقاتی هستیم که در گذشته رخ دادند و هرچیز که در زمان حال برایمان واضح نباشد را نادیده می‌گیریم.
  • به مرور زمان ما باهوش‌ تر می‌ شویم و متاسفانه اعتماد به نفس بیش از حد ما با سرعت بیشتری رشد می‌ نماید.
  • جادوی سرندیپیتی، رشد با درک محدود!
  • اگر نمی‌ توانیم تغییرات آینده را پیش‌بینی کنیم، پس چه کار باید کرد؟!
  • بهترین کار این است که زود راضی نشوید. سعی کنید قوی سیاه را خودتان شکار کنید.

جمع بندی

بطوریکه قوانینی که برای بقا و انطباق با محیط زندگیمان نیاز داریم، همچنان در دسترس باشند. از جهت دیگر، تمرکز بر آینده می‌تواند منجر به استرس و نگرانی زیاد شود و از لحظه‌های حال بی‌توجهی کنیم. از این رو، بهتر است به صورت متعادل و هوشمندانه به آینده نگاه کنیم و آمادگی لازم را برای مواجهه با تغییرات و رویدادهای ناگهانی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *